פולקסווגן

פולקסווגן: יצרנית הרכבים הגדולה שנולדה במשטר אפל

חברת פולקסווגן (בגרמנית: Volkswagen) נחשבת לאחר מיצרניות הרכבים המוכרות והגדולות ביותר בעולם כולו. במאמר זה נסקור מעט את ההיסטוריה המרתקת שלה.

פולקסווגן נוסדה בשנות ה- 30 של המאה הקודמת בעיירה הציורית וולפסבורג שבגרמניה. אם תבדקו במילון מה הפירוש של המילה Volkswagen, תגלו שהוא "רכב עממי". ואכן, זוהי היתה המחשבה בזמן שהרכב הומצא: רכב שכל אחד יכול להרשות לעצמו, ולהפוך את איכות חייו לטובה ביותר.

לידתה של המכונית שתשנה את פני ההיסטוריה

המהנדס פרינננד פורשה עסק באותם ימים בתכנון מכונית חדשה, בעלת מנוע אחורי, והקנצלר הגרמני הצעיר של גרמניה, שספגה מפלה קשה במלחמת העולם הראשונה, גילה עניין רב בפרויקט. היטלר הציע רעיונות לשיפור העיצוב, בעודו מקבל השראה מהחיפושיות שבטבע, וזו בדיוק הסיבה לכך שהרכב הראשון זכה לשם החיבה "חיפושית".

אותה מכונית נחשבת לפשוטה, לאמינה ולזולה המתאימה לאדם ההדיוט. מחירה – 995 מארק בלבד, ולכן היא כונתה "מכונית העם". במאי 1938 בנו את מפעל הייצור הראשון של החיפושיות שנקרא "כוח באמצעות שמחה" – מפעל זה שינה את שמו לוולפסבורג לאחר המלחמה.

את 30 המכוניות הראשונות קיבלו אנשיו של הקנצלר, אשר מוכרים יותר כאנשי ה- SS. בייצורה הראשוני עבדו מאות אסירי מחנות ריכוז שנוצלו בעבודות כפייה, שמטרתן היתה לייצר באופן זול והמוני את הרכבים. חלק מעובדי הכפייה נוצלו בהמשך למען המאמץ המלחמתי שנדרש במלחמת העולם השנייה וייצרו רכבים נוספים אשר שימשו את אנשי הצבא של היטלר.

VW – סמל של המאה ה- 20
בשנות ה- 50, לאחר שנגמרה מלחמת העולם השנייה, המפעל התאושש והחל לפרוח. תוך זמן קצר החיפושית הפכה למכונית הנפוצה והנמכרת ביותר ומיליונים רכבו בה. זוהי היתה מכונית פשוטה, יעילה, זולה, איכותית ואמינה, שניתן להתאים אותה לכל אחד. נשים רבות התהדרו בחיפושיות שצבעו בוורוד. זוהי המכונית היחידה בהיסטוריה שהצליחה למכור למעלה מ- 21 מיליון פריטים. בזכות המראה המיוחד שלה, כל ילד היה מסוגל לזהות אותה גם מבלי להיעזר בלוגו החברה – האותיות VW, והיא הפכה לאייקון של המאה ה- 20.

עידן חדש נפתח

בשלהי שנות ה- 90 צץ דגם חדש של פולקסווגן, מודרני ועדכני – פולקסווגן גולף. סופסוף רכב עם מנוע קדמי, הנעה קדמית, 5 דלתות, מרחב פנים מכובד ובטיחות ברמה גבוהה יותר, משפחתית יוקרתית שכל קשר בינה לבין החיפושית הוא מקרי בהחלט. כיום הגולף נחשבת לאחת המכוניות הנמכרות ביותר באירופה.

בשנות ה- 2000 ניסתה פולקסווגן להשתלט גם על השוק האמריקאי והציגה את החיפושית החדשה (New Beetle). אמנם בהתחלה נרשמו רווחים יפים, אבל תוך זמן קצר ההתלהבות דעכה לה והדגמים החדשים של החברה נחלו כישלון צורב. גם באירופה ובישראל הדגמים המודרניים לא עוררו מספיק באז.

שינויים בתוך החברה החזירו עטרה ליושנה ופולקסווגן שבה למשחק עם כוחות מחודשים. בישראל אגב, היא בעלת הנתח השני בגודלו בשוק מכירות הרכב. כיום תחת כנפיה של החברה ניתן למצוא גם מכוניות של סיאט וסקודה, אאודי, פורשה, למבורגיני, דוקאטי, בנטלי ואפילו כמה מותגים של מכוניות מסחריות. המגוון העשיר של המכוניות שהיא מציעה לקהל הרחב, מאפשר לכל אחד למצוא את המכונית האידיאלית עבורו, וזה בדיוק סוד קסמה.

הכתבה באדיבות – מוסך ספטון פולקסווגן פתח תקווה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *